Ta strona używa cookies. OK Szczegółowe informacje na ten temat znajdą Państwo w polityce prywatności

/Konkursy NPP/Edycja 2006/Projekt konkursowy

Projekt konkursowy
Zadaszenie placu centralnego targowiska miejskiego
Ruda Śląska
ul. Kupiecka
Autorska Pracownia Projektowa „NOWUM” sp. z o. o. - mgr inż. arch. Jacek Leśko, mgr inż. arch. Aleksandra Heine, mgr inż. arch. Lech Majowski, inż. Lucjan Cylupa

O projekcie

Tradycje kupieckie są od dawna zakorzenione w historii dzielnicy Wirek. Do dziś stanowi ona centrum handlowe miasta, na obszarze którego krzyżowały się główne szlaki handlowe Śląska. Teren przy ulicy Kupieckiej, który od dłuższego czasu zagospodarowany jest Targowiskiem Miejskim, posiada w swojej historii liczne tradycje związane głównie z handlową działalnością gminy żydowskiej obecnej w tym rejonie w XIX wieku. Obecnie targowisko skupia, zwłaszcza w czwartki, handlarzy z obszaru całego Województwa Śląskiego a nawet spoza niego. Zlokalizowane tam stałe stragany otaczają utwardzony plac centralny targowiska, na którym w dniach targowych odbywa się sprzedaż z samochodów ciężarowych i dostawczych. W dni wolne od handlu organizowane są na nim imprezy plenerowe i koncerty. Corocznie odbywają się tam główne obchody Dni Rudy Śląskiej. Ruchoma estrada stanowiąca scenę rozstawiana jest wówczas w północnej części placu. Pomyślność przedmiotowych imprez uzależniona była jednak często od warunków atmosferycznych. Wykonanie zadaszenia pozwoliło na swobodne planowanie imprez bez obawy o zadowolenie widzów i frekwencję. Ułatwiło również ochronę wystawionych w czasie handlu towarów. (Pod zadaszeniem sprzedawane są głównie meble). Poza handlem i imprezami plenerowymi pod zadaszeniem będą również prowadzone imprezy sportowe. Doświetlenie w połaci zadaszenia oraz zamontowane na nim oświetlenie pozwalają na korzystanie z obiektu niezależnie od pory dnia. Wielofunkcyjność obiektu rozszerza dodatkowo znajdujący się w bezpośrednim sąsiedztwie ażurowy maszt z oświetlonymi nośnikami reklam wielkoformatowych. Aglomeracyjne znaczenie handlowe dzielnicy zostało uwzględnione w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta oraz projekcie planu miejscowego, zaś nowy obiekt swoją nowoczesną i ciekawą architekturą nadaje mu unikalny charakter. Wymiary obiektu: szerokość 41 m, długość 86 m, oraz wysokość słupa reklamowego – 39 m powodują, że jest on charakterystyczny i łatwo zauważalny w okolicy.

Galeria zdjęć

 
Najlepsza Przestrzeń Publiczna Województwa Ślaskiego. Wszelkie Prawa Zastrzeżone