INDU-bal za nami

W Fabryce Porcelany podsumowano tegoroczną jubileuszową Industriadę. W święcie Szlaku wzięło udział blisko 103 tysiące osób. „Niedziela u przemysłowca”, będąca tegoroczną dodatkową atrakcją, zgromadziła 6 tysięcy uczestników.

10. urodziny INDUSTRIADY trwały w tym roku aż 3 dni. INDU-bal świętowano 7, 8 i 9 czerwca w 44 zabytkach techniki zlokalizowanych w 27 miastach województwa śląskiego i 7 obiektach pałacowych związanych z historią industrializacji. Tegoroczne wyniki badań sondażowych zrealizowane wśród uczestników święta Szlaku Zabytków Techniki w 16 obiektach (688 wywiadów) napawają optymizmem. Aż 93% badanych oceniło INDUSTRIADĘ bardzo dobrze lub dobrze. Respondenci najwyżej oceniali pracę personelu w zabytkach techniki podczas święta oraz samą atmosferę święta Szlaku. Nie powinno zatem dziwić, że 88% badanych zadeklarowało swój udział w kolejnej edycji festiwalu.

„INDUSTRIADA doskonale prezentuje zabytkowe miejsca i przestrzenie, które silnie kształtują specyfikę dziedzictwa kulturowego naszego regionu. Nie zapominamy o historii i dawnym przemyśle. W tym roku już dziesiąty raz mieszkańcy i przyjezdni mieli okazję, by brać udział w święcie Szlaku Zabytków Techniki. O tym, że to świetny projekt świadczy zainteresowanie. Jubileuszowa edycja przyciągnęła rekordową liczbę 109 tysięcy uczestników i potrwała aż 3 dni. Dziękuję wszystkim mieszkańcom województwa śląskiego, gościom, ale także organizatorom, którzy sprawili, że INDUSTRIADA znów zakończyła się sukcesem” – podsumowuje Jakub Chełstowski, Marszałek Województwa Śląskiego.

Podczas spotkania prasowego podsumowującego tegoroczne święto Szlaku Zabytków Techniki szczególnie wyróżniono trzy podmioty:

Muzeum Tyskich Browarów Książęcych w Tychach otrzymało wyróżnienie za konsekwentne upowszechnianie historii i tradycji miejsca oraz ich twórcze wykorzystanie w programie wydarzeń.

Muzeum Prasy Śląskiej w Pszczynie zostało nagrodzone za pomysłowe wykorzystanie unikatowych atutów miejsca i kreatywne przygotowanie programu wydarzeń.

Urząd Miejski w Bielsku-Białej za zaangażowanie i istotne wsparcie organizacji wydarzenia otwarcia festiwalu oraz wzorcową współpracę w tym zakresie.

Z badań przeprowadzonych przez firmę ARC Rynek i Opinia Sp. z o. o. (688 wywiadów w 16 zabytkach biorących udział w INDUSTRIADZIE) wynika, że 93% pytanych przyznało świętu Szlaku Zabytków Techniki oceny bardzo dobre i dobre (w 2018 roku uzyskano ten sam wyniki, a dwa lata temu takiego zdania było 94%). W szkolnej skali ocen od 1 do 5 przekłada się to na dobry z mocnym plusem (4,54 w tym roku, 4,58 w roku 2018, 4,62 w roku 2017). Uczestniczy szczególnie chwalą pracę personelu w zabytkach techniki podczas święta Szlaku (4,78) oraz cenią sobie atmosferę festiwalu (4,74). Po 10. edycjach aż 88% pytanych deklaruje udział w kolejnej INDUSTRIADZIE (rok temu odpowiedziało tak 84% respondentów). Jednocześnie aż 68% badanych zadeklarowało, że brało udział w poprzednich edycjach. Tylko 16% badanych chciałoby coś ulepszyć w święcie Szlaku Zabytków Techniki.

INDUSTRIADA pełni bardzo ważną rolę w upowszechnianiu dziedzictwa przemysłowego regionu. 40 % osób było po raz pierwszy w wybranym przez siebie zabytku techniki, a do jego poznania zachęciło właśnie święto Szlaku. Rośnie odsetek osób, które deklarują, że odwiedzają tego typu obiekty w naszym regionie. Wizytę raz na kwartał wskazało 9% pytanych (w 2018 roku było to 7%), raz na pół roku 20% (15% w 2018 roku). Odsetek osób, które wcale nie odwiedzają zabytków techniki, a uczestniczyły w INDUSTRIADZIE zmalał z 19 % w 2018 roku do 14 % podczas tej edycji.

INDUSTRIADA upowszechnia wiedzę o Szlaku Zabytków Techniki również w mediach. Informacje o festiwalu i wydarzeniach organizowanych w ramach tego święta dotarły do prawie 21,5 mln osób, głównie mieszkańców województwa śląskiego. Z raportu Instytutu Monitorowania Mediów wynika, że od 10 kwietnia do 16 czerwca ukazało się 3 846 materiałów na temat festiwalu. 1 084 materiałów pochodziło z mediów klasycznych, a 2 762 z mediów społecznościowych. Całkowity ekwiwalent reklamowy wygenerowany przez publikacje prasowe, internetowe, stacje radiowo-telewizyjne oraz media społecznościowe wyniósł aż 2,24 mln zł.

INDUSTRIADA przyciąga

W tegorocznej INDUSTRIADZIE uczestniczyło 102 tysiące 966 osób. W piątkowym rozruchu maszyn w 8 obiektach uczestniczyło ponad 13 tysięcy z nich. W sobotę 8 czerwca, po raz kolejny, najwięcej ludzi zdecydowało się na wizytę w Parku Tradycji w Siemianowicach Śląskich. 10 tysięcy uczestników skorzystało z przygotowanego tam programu. Intrygujące wydarzenia w Browarze Zamkowym Cieszyn przyciągnęły do obiektu prawie trzy razy więcej uczestników niż w roku poprzednim. Warto wspomnieć także o Familokach w Czerwionce-Leszczynach, których program wydarzeń skupiony wokół tematu śląskiego wesela przyciągnął blisko 100% odwiedzających więcej niż w 2018. Frekwencja wzrosła także w Górnośląskich Kolejach Wąskotorowych w Bytomiu, Radiostacji Gliwice czy Zabytkowej Kopalni IGNACY w Rybniku. Blisko tysiąc osób odwiedziło Muzeum Prasy Śląskiej w Pszczynie, które nie brało udziału w poprzedniej INDUSTRIADZIE ze względu na remont obiektu. Uczestnicy festiwalu docenili także obiekty, w których odbywała się oficjalna inauguracja i finał INDUSTRIADY. Starą Fabrykę w Bielsku-Białej, gdzie rozpoczęto festiwal, podczas rozruchu maszyn i INDUSTRIADY odwiedziło łącznie blisko 2,5 tysiąca osób (rok wcześniej było to ponad 800 osób). Z kolei Muzeum Śląskie w Katowicach, gdzie organizowany był finał festiwalu, przyciągnęło łącznie ponad 5 tysięcy osób, co oznacza wzrost frekwencji rok do roku o 1400 osób. Bardzo dużym zainteresowaniem cieszyły się także obiekty zabrzańskie – na czele ze Sztolnią Królowa Luiza (Strefa Wilhelmina), w której frekwencja, po inauguracji Trasy Wodnej, wzrosła o ponad 100%.

Trzeciego dnia INDUSTRIADY, podczas „Niedzieli u przemysłowca” siedem obiektów pałacowych odwiedziło ponad 6 tysięcy osób. Najwięcej gości uczestniczyło w wydarzeniach przygotowanych w Zespole Pałacowo-Parkowym w Pławniowicach. INDUSTRIADOWA publiczność chce i wraca na festiwal 88% respondentów deklaruje udział w kolejnej edycji wydarzenia, a 68% badanych uczestników potwierdziło, że brało udział w poprzednich świętach Szlaku. Tylko 16% badanych chciałoby coś ulepszyć w INDUSTRIADZIE. I ten odsetek jest identyczny jak w roku ubiegłym, ale znacznie niższy niż w 2017 roku, kiedy wyniósł 26 % i w 2016 roku, kiedy był na poziomie 23%.

Mimo 10. edycji święta Szlaku Zabytków Techniki niemal co czwarty pytany uczestnik (26%) brał w nim udział pierwszy raz. W roku 2018 takich osób było 37%, zaś w roku 2017 było to 31% pytanych. Aż 40% respondentów odwiedziło dany obiekt po raz pierwszy. Rok temu takich osób było 53%, zaś w roku 2017 stanowili oni 58% uczestników święta Szlaku Zabytków Techniki. 14% badanych zadeklarowało, że w ciągu roku wcale nie odwiedza zabytków techniki na terenie województwa śląskiego, zatem można stwierdzić, że ponad 14 tysięcy osób przyciągnęła do nich właśnie INDUSTRIADA.

Badanie przeprowadziła firma ARC Rynek i Opinia Sp. z o. o. Wzięło w nim udział 688 respondentów. Badanie przeprowadzono w 16 obiektach.

Galeria zdjęć
Po kliknięciu na obrazku zostanie otwarte okno modalne z dużą wersją obrazka. Możliwe będzie przeglądanie galerii kolejnych obrazków.
Korzystanie z galerii za pomocą skrótów klawiszowych:
  • Escape: zamyka galerie.
  • Spacja: uruchamia/zatrzymuje automatyczny slaidshow (play/pause).
  • Lewa strzałka: poprzedni slaid.
  • Prawa strzałka: następny slaid.
Zdjęcie Zdjęcie Zdjęcie Zdjęcie Zdjęcie Zdjęcie Zdjęcie Zdjęcie Zdjęcie Zdjęcie Zdjęcie Zdjęcie Zdjęcie

Filmy