Korzyści dla szkół i przedsiębiorców – klasy patronackie
Prawdopodobnie nie ma lepszego sposobu na naukę niż ta, która odbywa się przez praktykę. Województwo śląskie to region o silnym potencjale edukacyjnym i gospodarczym. Działa tu 31 uczelni wyższych, kształci się ponad 111 tys. studentów, a lokalny rynek pracy dynamicznie się zmienia. (źródło)
Czym są klasy patronackie?
Odpowiedzią na te wyzwania stają się klasy patronackie – forma współpracy szkół ponadpodstawowych i pracodawców, która umożliwia lepsze przygotowanie młodzieży do realiów rynku pracy i jednocześnie wspiera firmy w pozyskiwaniu kompetentnych pracowników. Klasy patronackie gwarantują korzyści nie tylko dla uczniów, ale także dla pracodawców, którzy w krótkim czasie zyskują wykwalifikowanych i zaangażowanych pracowników.
Korzyści dla uczniów
Zacznijmy jednak od omówienia korzyści, jakie dają klasy patronackie dla szkół i uczących się w nich uczniów.
Jedną z oczywistych jest unowocześnienie programu nauczania – szkoły korzystają z wiedzy i doświadczenia ekspertów zatrudnionych w firmach, co pozwala na dostosowanie zajęć do wymagań rynkowych gospodarki. Eksperci doskonale wiedzą, jakie umiejętności – w praktyce – przydadzą się na poszczególnych stanowiskach, w przeciwieństwie do nauczycieli, którzy muszą realizować podstawę programową , która nie zawsze odpowiada realnym potrzebom rynku. Bardzo często wraz z unowocześnieniem programu nauczania w parze idzie lepsze zaplecze dydaktyczne. Przedsiębiorcy prowadzący klasy patronackie inwestują w wyposażenie pracowni czy laboratoria szkolne – to także korzyść dla nich, gdyż w ten sposób w przyszłości mogą zyskać pracowników, którzy nie będą wymagać podstawowych szkoleń, gdyż będą umieli od samego początku odnaleźć się w nowym środowisku pracy. Wskazując wartości dla uczniów, nie sposób nie wspomnieć o ich większej motywacji. Młodzież chętniej angażuje się w naukę, gdy widzi, że zdobywana wiedza ma praktyczne zastosowanie, a patroni mogą ich w przyszłości zatrudnić – tym samym dać zarobek, który jest również czynnikiem motywującym.
Korzyści z prowadzonych klas patronackich mają także szkoły – zwiększa to ich atrakcyjność w oczach uczniów i rodziców, przez co może się przyczynić do zwiększenia chętnych w procesach rekrutacyjnych.
Korzyści dla przedsiębiorców
Klasa patronacka to korzyści także dla przedsiębiorców. Przede wszystkim zyskują oni dostęp do przyszłych pracowników z wiedzą praktyczną. To osoby wykwalifikowane, znające realia pracy w danej firmie i niewymagające nadmiernego szkolenia ze strony pracodawcy. Już na etapie klasy patronackiej przedsiębiorcy mogą kształcić uczniów zgodnie ze swoimi potrzebami, a następnie zatrudnić dobrze przygotowanych absolwentów. Dodatkowo przedsiębiorcy mogą mieć realny wpływ na program nauczania, tym samym wskazując umiejętności kluczowe dla danej branży. Objęcie patronatu nad klasą to dla przedsiębiorców forma employer brandingu i promocji firmy, jako miejsca otwartego na potrzeby i oczekiwania młodych ludzi. W niektórych przypadkach to rodzaj prestiżu – budowanie wizerunku przedsiębiorstwa w oparciu o młodych, wykwalifikowanych ludzi. Ponadto współpraca ze szkołami to szansa na rozwój innowacji i zaangażowanie się w liczne projekty badawcze i edukacyjne.
W czasach, gdy Społeczna Odpowiedzialność Biznesu odmieniana jest przez wszystkie przypadki, klasa patronacka to szansa dla przedsiębiorstw na wypłynięcie na szerokie wody biznesu.
Jak powstaje klasa patronacka?
Tworzenie klasy patronackiej opiera się na współpracy szkoły oraz pracodawcy. Kluczowe etapy to:
- Ustalenie profilu kształcenia – dopasowanego do potrzeb rynku.
- Podpisanie umowy patronackiej – regulującej zakres współpracy, np. praktyki czy dodatkowe zajęcia.
- Realizacja programu – lekcje prowadzone przez nauczycieli i ekspertów z branży.
- Ewaluacja i rozwój – wspólna analiza efektów i dostosowanie programu do nowych trendów.
Jeśli jesteś przedsiębiorcą i chcesz objąć patronatem klasę w województwie śląskim:
- skontaktuj się ze szkołą ponadpodstawową w Twoim regionie, która kształci w wybranym kierunku,
- sprawdź dostępne placówki w Rejestrze Szkół i Placówek Oświatowych prowadzonym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej rspo.gov.pl
- zajrzyj na stronę Kuratorium Oświaty w Katowicach,
- skorzystaj z wykazu szkół zawodowych i kierunków kształcenia przygotowanego przez Zakład Doskonalenia Zawodowego w Katowicach
Po ustaleniu szczegółów współpracy i podpisaniu umowy klasa patronacka może rozpocząć swoją działalność. Warto pamiętać, że to właśnie szkoły ponadpodstawowe i przedsiębiorcy są najważniejszymi partnerami w procesie tworzenie klas patronackich!
Tak robią to najlepsi – przykłady klas patronackich w województwie śląskim
Do przykładów klas patronackich zaliczamy m.in.
- współpracę Śląskiego Uniwersytetu Medycznego z III Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi w Zabrzu. W jej ramach działają klasy patronackie, w których uczy się młodzież planująca związanie swojej przyszłości z kierunkami medycznymi (źródło).
- partnerstwo programu eTwinning (źródło). W ramach tego projektu działa m.in. klasa humanistyczna w I Liceum Ogólnokształcącym w Rudzie Śląskiej (źródło).
- Projekt „Śląskie. Zawodowcy”, którego celem jest zwiększenie atrakcyjności kształcenia zawodowego w regionie poprzez lepsze dopasowanie oferty edukacji zawodowej do zmieniających się warunków pracy, a także tworzenie trwałych mechanizmów współpracy między szkołami prowadzącymi kształcenie zawodowe a pracodawcami. Inicjatywa realizowana jest w latach 2024–2029, a w projekt zaangażowanych jest kilkadziesiąt szkół ponadpodstawowych z województwa śląskiego. (źródło). I edycja odbyła się w latach 2019-2023.
Głos influencerów
W promocji klas patronackich kluczową rolę odgrywa wsparcie liderów opinii. To właśnie oni mogą pokazać młodym ludziom, że wybór ścieżki edukacyjnej związanej z lokalnym rynkiem pracy to realna inwestycja w przyszłość. Krótkie wypowiedzi influencerów i wykorzystanie ich wizerunku zwiększają wiarygodność przekazu, czyniąc go atrakcyjnym zarówno dla uczniów, jak i ich rodziców.
Kontakt z firmą na etapie szkolnym pokazuje co nas czeka po zakończeniu edukacji. Wielu moich znajomych zdobywało doświadczenie zawodowe dopiero po studiach. Często wykonywana praca była zupełnie inna niż kierunek studiów. Dzięki klasie patronackiej możemy oszczędzić mnóstwo czasu – tak o klasach patronackich mówi Dominika Kurzak, architektka wspierająca ideę klas patronackich, autorka bloga Houseofdesign.
Swoimi refleksjami podzielił się również Michał Tekieli – YouTuber specjalizujący się w tematyce nowych technologii.
Dzięki klasie patronackiej pracodawca ma pewność, że zatrudniana osoba ma odpowiednią wiedzę, kompatybilną z profilem działania firmy. Z kolei uczniowie mogą zawęzić pole specjalizacji, stać się ekspertem w konkretnej branży, dziedzinie – podsumował.
Efekt synergii – wspólna inwestycja w przyszłość
Klasy patronackie to przykład współpracy edukacji i biznesu, z której korzystają wszyscy: uczniowie, szkoły, przedsiębiorcy i cały region. To model, który zwiększa konkurencyjność województwa śląskiego i przyciąga nowych inwestorów.
Rozwój patronatów w szkołach ponadpodstawowych to nie tylko odpowiedź na potrzeby rynku pracy, ale też wspólna inwestycja w przyszłość młodych ludzi i gospodarki regionu.
