Nauka nowym przemysłem regionu
W wydarzeniu uczestniczyli marszałek Wojciech Saługa, przewodniczący Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Kazimierz Karolczak, wiceprezydent Katowic Maciej Stachura oraz rektor Uniwersytetu Śląskiego, prof. Ryszard Koziołek. W trakcie wydarzenia podsumowano rok obchodów Europejskiego Miasta Nauki Katowice 2024. Podpisano także porozumienie o współpracy przy realizacji Programu Naukowego dla Śląska.
„Doskonale zdajemy sobie sprawę, że nie możemy być przedmiotem transformacji, tylko powinniśmy sami ją kreować. Program Naukowy dla Śląska to szansa, by przeanalizować wyzwania, które są przed nami i szukać na nie właściwych rozwiązań. Nauka jest nowym przemysłem regionu, a ludzie jego największym kapitałem, to właśnie na naszych uczelniach szlifuje się talenty, dlatego zależy nam na współpracy, bo tylko ona gwarantuje wszechstronny rozwój” – podkreślał marszałek Wojciech Saługa.
Program Naukowy dla Śląska nie jest wyłącznie koncepcją, to realne mechanizmy finansowania badań, wdrażania innowacji i tworzenia warunków, w których nauka odpowiada na wyzwania energetyczne, społeczne, zdrowotne, cyfrowe i środowiskowe. Jak podkreślają pomysłodawcy przedsięwzięcia, celem jest mapa drogowa rozwoju regionu, dokument oparty na wiedzy, analizach i projektach tworzonych przez środowisko naukowe, które pomoże nie tylko planować przyszłość, ale aktywnie ją tworzyć. Wspierać wdrażanie tych działań na stowarzyszenie Pro Silesia.
„Zależało nam na tym, żeby ten rok nie skończył się na obchodach, ale zostawił po sobie trwałą wartość. Chcemy być istotną częścią transformacji regionu i jego ważnym elementem. Program Naukowy dla Śląska może dać nam szansę na pozyskanie środków na sfinansowanie badań naukowych, które mogą nam pomóc rozwiązać kluczowe problemy Śląska i cieszę się, że ta współpraca ma szansę zostać zrealizowana” – mówił prof. Ryszard Koziołek.
W drugiej części wydarzenia odbywały się sesje tematyczne i dyskusje dotyczące pięciu kluczowych wątków przyszłości Miasta Nauki: współpracy, badań naukowych, odpowiedzialności za środowisko naturalne, kształcenia i warunków życia w regionie oraz nauki jako narzędzia dialogu społecznego. Sporo miejsca poświęcono też koncepcji Zielonej Strefy Nauki.