Przebudowa DW 948 nagrodzona w konkursie „Modernizacja Roku”
Jury doceniło m.in. nowoczesne rozwiązania inżynieryjne, poprawę bezpieczeństwa i przepustowości trasy, a także znaczenie komunikacyjne dla mieszkańców i turystów.
„To ważny odcinek, nie tylko dla lokalnej społeczności, ale także dla turystów, którzy niezależnie od pory roku bardzo chętnie odwiedzają te rejony naszego regionu. Nowoczesna infrastruktura drogowa to ponadto klucz do rozwoju gospodarczego” – mówi wicemarszałek Województwa Śląskieego Grzegorz Boski.
„Konieczne było wykonanie drenów stokowych, pozwalających na ujęcie infiltrujących wód opadowych napierających na korpus drogowy od strony zbocza, umocnienie skarp poprzez wykonanie pali żelbetowych i kotew gruntowych, umocnienie skarp rowu materacami gabionowymi z umocnieniem dna rowu korytkiem, wykonanie palisad betonowych, umocnienie skarp narzutem z kamienia układanym na warstwie betonu cementowego. Z uwagi na potrzebę poszerzenia korony drogi pomiędzy mostami nad Potokiem Żarnówka Mała a Potokiem Żarnówka Wielka zaprojektowano żelbetową konstrukcję oporową opartą na układach palowych wprowadzonych w skałę twardą bądź na bazie konstrukcji gabionowych” – dodaje dyrektor ZDW Zbigniew Tabor.
W ramach inwestycji przebudowano jezdnię, skrzyżowania, chodniki i zatoki autobusowe, powstał nowy system odwodnienia, a 9 mostów i 48 przepustów zostało całkowicie zmodernizowanych. Dodatkowo wzmocniono skarpy i zabezpieczono osuwiska, co pozwoliło na trwałe i bezpieczne użytkowanie drogi. Całkowity koszt przedsięwzięcia wyniósł 278,9 mln zł, a przewidywana trwałość nawierzchni to aż 50 lat.