Alstom w Chorzowie wyprodukuje ekspresowe piętrusy
PKP Intercity podpisało umowę na zakup 42 zespołów trakcyjnych od francuskiej firmy Alstom.
– Produkcja pociągów właśnie w Chorzowie uosabia nowoczesność, wielki potencjał i ogromne możliwości, jakimi dysponujemy – podkreślił marszałek Wojciech Saługa podczas wizyty w chorzowskim zakładzie.
Jeszcze w listopadzie sfinalizowano umowę między PKP Intercity a firmą Alstom, która wygrała przetarg (ze szwajcarską spółką Stadler) na 42 piętrowe pociągi. Każdy z nich będzie mógł przewozić ponad 550 pasażerów. Umowa może też być powiększona o kolejne zamówienie na 30 pojazdów. Jej wartość wynosi 4,1 mld zł za podstawowe zamówienie. Alstom będzie też odpowiedzialny za utrzymanie pojazdów, a koszt utrzymania to prawie 2,8 mld zł.
To największa umowa taborowa w historii Polski. Będą to także pierwsze piętrowe pociągi ekspresowe we flocie PKP Intercity. Nowe jednostki pojadą z Warszawy na Śląsk, do Krakowa, Białegostoku, Łodzi, Gdańska i Białegostoku oraz Terespola.
Pojazdy będą produkowane w Chorzowie, gdzie znajduje się fabryka producenta. PKP Intercity liczy na to, że już za około 3,5 roku z pociągów skorzystają pierwsi pasażerowie. Według kontraktu wszystkie składy zostaną przekazane przewoźnikowi na początku 2032 roku.
- Chorzowska fabryka zatrudniająca 2,5 tys. pracowników jest jednym z najbardziej zaawansowanych zakładów należących do tego producenta na świecie. To ogromny prestiż – przypomina marszałek Wojciech Saługa.
Z kolei w fabryce Alstom w Nadarzynie powstaną wózki do pociągów. Wyprodukowane pociągi należą do rodziny Coradia Max. W tych pojazdach łączy się wagony jednopiętrowe z piętrowymi. W konfiguracji zaproponowanej PKP Intercity - ze względu na wymóg dotyczący pojemności składów) będą to 4 wagony piętrowe (skrajne) i 2 jednopokładowe (środkowe). W przestrzeni jednopiętrowej zostaną wzięte pod uwagę potrzeby osób niepełnosprawnych, rowerzystów oraz podróżnych, którzy będą chcieli spożyć posiłek. Dzięki modułowej konstrukcji pojazd zostanie łatwo dostosowany do specyfiki tras i potrzeb przewoźnika.
