Drogowy majstersztyk w sercu Beskidów
Nowy fragment S1 domyka polski odcinek Via Carpatia – międzynarodowego korytarza transportowego łączącego Bałtyk z Morzem Egejskim. Dzięki obejściu Węgierskiej Górki, trasa zyskała ciągłość i przepustowość, a Polska zyskała realne połączenie z południem Europy. To nie tylko wygoda dla turystów, ale też impuls dla handlu, logistyki i rozwoju regionów przygranicznych. Obejście Węgierskiej Górki to odcinek drogi ekspresowej S1 o długości 8,5 km, który łączy węzeł Węgierska Górka (dawniej Przybędza) z węzłem Milówka. Na odcinku 4,7 km droga jest dwujezdniowa, a na długości 3,8 km jednojezdniowa. W ciągu tego odcinka znajdują się dwa tunele o długościach 1000 i 830 m.
- Ta droga była niezwykle wyczekiwana, ale bardzo trudna do wykonania. W praktyce jest technologicznym majstersztykiem w sercu Beskidów. Jest to odcinek S1, który odegra dużą rolę dla komunikacji i biznesu – podkreślił podczas uroczystości otwarcia drogi minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
- Był to jeden z najtrudniejszych projektów drogowych realizowanych w regionie, o znaczeniu nie tylko lokalnym, ale przede wszystkim krajowym i międzynarodowym, bowiem ten odcinek ma kolosalną wagę dla połączenia Beskidu Żywieckiego ze Słowacją, ale patrząc na imponujący efekt prac, wart był tych zabiegów. Lokalnie, skorzystają także na tym mieszkańcy, bo choćby w samej tylko Węgierskiej Górce, ruch zostanie po prostu odciążony. Nowoczesne drogi to podstawa w kontekście rozwoju gospodarczego, dlatego ich budowa w oparciu o najlepsze dostępne technologie jest dla nas priorytetem. Dziś mamy przykład takiego kompleksowego działania. To także impuls do rozwoju branży turystycznej w Beskidzie Żywieckim i sąsiednich częściach regionu – dodaje marszałek Wojciech Saługa.
Wójt Węgierskiej Górki Piotr Tyrlik przewiduje, że ruch w centrum miejscowości spadnie o 30-40 procent.
- Co najważniejsze: nie będą to już tiry, których przejeżdżało każdego dnia około 2 tysięcy. To będzie normalny ruch lokalny i turystyczny - podkreślił.
Ten 8,5-kilometrowy odcinek zmniejszy nie tylko ruch przez centrum Węgierskiej Górki czy Milówki, ale także skróci dojazd do polsko-słowackiego przejścia w Zwardoniu. Co ważne, drogę zbudowano w dwóch przekrojach. Blisko 5 kilometrów ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu – ten docelowy przekrój zrealizowano na odcinku tunelowym oraz między tunelami, natomiast przed i za tunelami powstała jedna jezdnia po dwa pasy ruchu. Zainstalowano zabezpieczenia przeciwhałasowe. Wykonano 585 metrów przezroczystych ekranów, które zamontowano na estakadzie, a także niespełna 100 metrów ekranów typu zielona ściana na trasie głównej. W większości ułożona jest również podbudowa bitumiczna na trasie głównej i łącznicach węzłów.
- Jest to projekt drogowy, który będzie się rozwijał. Docelowo będzie to jedna z dróg, którą dostaniemy się także na lotnisko w Pyrzowicach – podsumowuje wiceminister infrastruktury Przemysław Koperski.