Obwodnica Sośnicowic gotowa

Konferencja prasowa przy DW 408. Oddanie do użytku obwodnicy Miasta i Gminy Sośnicowice. fot. Tomasz Żak / BP UMWS
Zakończyła się budowa pierwszej części obwodnicy Sośnicowic w powiecie gliwickim. Od dzisiaj można jeździć oddanym właśnie do użytku siedmiokilometrowym odcinkiem

Wartość zadania wyniosła 125 mln zł. Na realizację inwestycji pozyskano dofinansowanie ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w kwocie 81 mln zł.

- Bez wątpienia była to jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji drogowych w regionie, poprawiająca nie tylko komfort i bezpieczeństwo podróżowania, ale co ważne, odciąży ona ruch tranzytowy z centrum Sośnicowic. Na obwodnicę czekali nie tylko kierowcy pokonujący ten właśnie odcinek województwa, ale przede wszystkim lokalna społeczność. Od teraz tranzyt w kierunku Kędzierzyna-Koźla ominie rynek w Sośnicowicach, co było dla mieszkańców dość uciążliwe  – akcentuje marszałek województwa Wojciech Saługa.

- Nadrzędnym celem budowy obwodnicy jest przejęcie ruchu pojazdów ciężarowych jadących w ciągu drogi wojewódzkiej nr 408 zmierzających do węzła Ostropa z autostradą A4. Chodzi także o wyprowadzenie ruchu tranzytowego na drogę wojewódzką nr 408 poza obszar zwartej zabudowy Sośnicowic, upłynnienie ruchu tranzytowego oraz zwiększenie aktywizacji gospodarczej przyległych terenów – tłumaczy Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach

Blisko 7-kilometrowa trasa, którą planowano już w 2011 roku, rozpoczyna się przy węźle Ostropa na autostradzie A4, a kończy połączeniem z drogą wojewódzką nr 408 między Sośnicowicami a Sierakowicami. Nowa arteria ma kluczowe znaczenie dla regionu – jej głównym celem jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, szczególnie ciężarówek, z centrum Sośnicowic. Dzięki temu mieszkańcy mają zyskać nie tylko większe bezpieczeństwo, ale też poprawę komfortu życia i jakości powietrza.

- Zamykamy pierwszy etap tej inwestycji. W planach jest budowa drugiego etapu obwodnicy, który połączy drogę wojewódzką nr 408 z drogą wojewódzką nr 919 w Trachach, w pobliżu rzeki Bierawki – dodaje wicemarszałek Grzegorz Boski

Nowy odcinek ma mieć jedną jezdnię, oświetlenie oraz system odwodnienia. Projekt przewiduje również powstanie mostów nad ciekami wodnymi, rzeką, linią kolejową oraz skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 919. Umowę na opracowanie dokumentacji podpisano w styczniu 2024 roku, a wykonawca ma czas do października tego roku na przygotowanie projektu. Prace budowlane miałyby rozpocząć się na początku 2026 roku i zakończyć w połowie 2028 roku.

Galeria zdjęć
Po kliknięciu na obrazku zostanie otwarte okno modalne z dużą wersją obrazka. Możliwe będzie przeglądanie galerii kolejnych obrazków.
Korzystanie z galerii za pomocą skrótów klawiszowych:
  • Escape: zamyka galerie.
  • Spacja: uruchamia/zatrzymuje automatyczny slaidshow (play/pause).
  • Lewa strzałka: poprzedni slaid.
  • Prawa strzałka: następny slaid.
After clicking on the image a modal window will open with a large version of the image. It will be possible to browse the gallery of subsequent images.
Using the gallery using keyboard shortcuts:
  • Escape: closes the galleries.
  • Space: starts / stops automatic slaidshow (play / pause).
  • Left arrow: previous slaid.
  • Right arrow: next slaid.
Konferencja prasowa przy DW 408. Konferencja prasowa przy DW 408. Konferencja prasowa przy DW 408. Konferencja prasowa przy DW 408. Konferencja prasowa przy DW 408. Konferencja prasowa przy DW 408. Konferencja prasowa przy DW 408. Konferencja prasowa przy DW 408. Konferencja prasowa przy DW 408. Konferencja prasowa przy DW 408. Konferencja prasowa przy DW 408. Konferencja prasowa przy DW 408. Konferencja prasowa przy DW 408. Konferencja prasowa przy DW 408. Konferencja prasowa przy DW 408. Konferencja prasowa przy DW 408.