Lotnisko w Pyrzowicach – rekordy i inwestycje
Prawie wszystkie wskaźniki urosły dwucyfrowo w porównaniu z tym okresem 2024 roku, a największe wrażenie robi liczba obsłużonych pasażerów - 3 miliony to więcej osób niż mieszka na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Z siatki połączeń portu skorzystało w pierwszej połowie 2025 r. w sumie 3 011 296 podróżnych, czyli o 395 387 więcej (+15,1 proc.) niż w analogicznym okresie 2024 r. W poniedziałek 30 czerwca w Pyrzowicach odnotowano trzymilionowego pasażera w 2025 r. Nigdy wcześniej w historii Katowice Airport nie obsłużono takiej liczby podróżnych w tak krótkim czasie. Pobity został rekordowy rezultat z 2024 r., kiedy taki wynik odnotowano w poniedziałek 15 lipca.
Od stycznia do końca czerwca 2025 r. w Katowice Airport obsłużono 1 578 421 pasażerów na połączeniach regularnych, tj. o 135 009 więcej (+9,3 proc.) niż rok wcześniej.
Przed wakacjami 2024 roku GTL oddało do użytku pierwszą inwestycję zaplanowaną w ramach programu rozwoju infrastruktury Katowice Airport na lata 2024–2032. Nowy parking terenowy ma 757 miejsc postojowych. Jest w całości oświetlony, wyposażony w nowoczesny system monitoringu i system parkingowy. Parking P4, bo takie oznaczenie otrzymała nowa infrastruktura, zlokalizowany jest przy rondzie, które powstało w trakcie budowy skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 913 z linią kolejową nr 182.
Największą inwestycją, która została rozpoczęta w pierwszym roku realizacji programu inwestycyjnego katowickiego lotniska, jest budowa multimodalnego węzła do przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową. Przedsięwzięcie to uzyskało dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF) 2021–2027 Military Mobility w wysokości do 50 proc. kosztów kwalifikowanych. Główny wykonawca inwestycji, to jest konsorcjum Mostostal Kraków SA – Budimex SA, prace budowlane rozpoczął we wrześniu 2024 roku. Przedsięwzięcie zakończy się najpóźniej w czerwcu 2026 roku. Koszt projektu to 117,3 mln złotych netto.
Nowa baza służb utrzymania lotniska
We wrześniu 2024 roku firma Budimex SA rozpoczęła w południowo-wschodniej części Katowice Airport budowę nowej bazy służb utrzymania lotniska. W ramach podpisanego kontraktu powstaje m.in. dwukondygnacyjny budynek administracyjno–socjalny o powierzchni 470 m2, hala garażowo-warsztatowa o powierzchni 2 294 metrów kwadratowych z dziewięcioma stanowiskami dla oczyszczarek lotniskowych, infrastruktura drogowa oraz teletechniczna. Wartość pierwszego etapu budowy bazy to prawie 20 mln zł netto. Inwestycja ma być gotowa w drugim kwartale 2025 roku. Bazę zaprojektowało Przedsiębiorstwo Spółdzielcze Budoprojekt.
Parking terenowy P5
W sierpniu 2024 roku, na południe od strefy hangarów do obsługi technicznej samolotów, rozpoczęła się budowa parkingu terenowego P5. W pierwszej fazie tej inwestycji powstanie ok. 900 nowych miejsc postojowych dla samochodów. Przedsięwzięcie realizowane jest w formule „projektuj i buduj”. Głównym wykonawcą są firmy SILESIA INVEST Sp. z o.o. i Szmitka Kamiński Sp. k. Wartość projektu to 10,5 mln zł netto. Nowa infrastruktura zostanie oddana do użytku w drugim kwartale 2025 roku.
Proces projektowy
W 2024 roku trwał proces przygotowywania dokumentacji projektowej dla następujących inwestycji: nowej strażnicy Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej, rozbudowy parkingu P5 i rozbudowy parkingu P1 na zachód. Ponadto w październiku 2024 roku GTL ogłosiło przetarg na wybór projektanta głównego terminalu pasażerskiego i infrastruktury towarzyszącej. Postępowanie przetargowe prowadzone jest w trybie dialogu konkurencyjnego, a umowę z wybranym w jego ramach wykonawcą spółka zarządzająca katowickim lotniskiem planuje podpisać do końca 2025 roku.